SAJÁT MAGAD TERVEZNÉD?

Bizonyára magad is éreztél már ellenállhatatlan késztetést kreatív ötleteid kiélésére, akár saját szakterületed, akár a cikkünk témájának alapot adó, nyomtatott anyagaid megtervezése terén.

Grafikusok figyelmébe!

Jelen írásunk létrehozásának okát tapasztalataink adták, miszerint megrendelőink egy része saját erőből szeretné megalkotni a nyomtatásra szánt grafikai terveit. Mások grafikust bíznak meg, de ettől függetlenül nem árt tisztában lenni pár alapvető vonatkozással.


Tanácsok grafikusoknak, saját tervezőknek


Kezdő tervezők - legyen a cél névjegykártya készítés, céges mappa rendelés vagy többoldalas prospektus tervezés - első munkájuk során szinte egészen biztosan találkoznak a kivitelezéssel megbízott nyomda hibaüzenetével, pl.: "A szerkesztett anyag - ez és ez miatt - minőségben nem nyomtatható..."
Az első hidegzuhany sosem kellemes, kit "meghátrálásra", kit pedig további tanulásra sarkall.

Egy munka nyomdába küldésének alapja természetesen a precíz tervezés, mely pontos oldalméreteket, margókat és kifutókat foglal magában.

Ezek hiányában és a hiba okán, a nyomtatást előkészítő programok alól is hibás termék születhet – lévén a program nem minden esetben tudja értelmezni a problémát problémának.

A prioritás sorrendjében talán a színtér következik, mely a nyomdatechnikában CMYK néven ismert. A négy alapszínből történő nyomtatást az ofszet és a digitális technológia is egyaránt használja. A képernyőre tervezett RGB színtérben hagyott munkák gyakori hibának minősíthetők, így korrigálásuk alapkövetelmény.
A sort a felhasznált betűkészlet-kezeléssel és az alkalmazott képfelbontással folytathatjuk. A képfelbontás szintén egy kényes pontja a szerkesztett anyagoknak, hiszen 300 DPI alatti érték a minőség rovására mehet. Gyakori hiba, hogy néhányan képernyőre méretezett fotókat illesztenek be a dokumentumba, melynek felbontása általában mindössze 72 DPI, amely elfogadhatatlan a nyomtatás szempontjából.

Nyomdai anyagoknál az optimális minőség elérése érdekében fontos továbbá, hogy lehetőség szerintt vektorgrafikus elemeket alkalmaznunk, ezek szerkesztésére az Adobe cég Illustrator programja egy kitűnő eszköz.
Szintén vektoros program a CorelDraw, melyet a Corel cég fejleszt. Digitális nyomdákban nagy népszerűségnek örvend, megfelelő céleszköz lehet bármilyen nyomdai fájl előállításához. A rajzolás terén szinte páratlan, és nem utolsó sorban, árban is igyekszik felhasználóbarát lenni. Fontos megemlítenünk azt is, hogy a vektorgrafikus rajzok "az égig nagyíthatók" minőségromlás nélkül.

Aki viszont nagyobb terjedelmű, több oldalas kiadványt szeretne tervezni, javasolt elmélyülnie az Adobe InDesign programban, amely kifejezetten kiadványszerkesztésre, DTP-re specializálódott. Támogatja a mesteroldalakat, rendkívül sok tipográfiai funkcióval bír és kiválóan együttműködik a szoftvercsomagban kiadott társaival. A cégnevekre rákeresve a szoftverfejlesztők honlapján ingyenes próbaverziók is letölthetők, melyekkel minden alkotási készség próbára tehető.

Ha nehézségeid támadnának, keresd ügyfélszolgálatunkat, grafikus munkatársaink szívesen segítenek, amiben tudnak!


Hamis színek helyett lásd meg az igazit!


Amikor egy cég elindul, első teendői között megpróbál olyan arculatot kialakítani, amely megnyerő, megbízható és komoly szervezetre utal. Ennek egyik legfontosabb kommunikációs eleme a sikeres színválasztás és a precíz nyomdai előkészítés.

A saját szerkesztők dícséretes igyekezete jó példája a tökéletes megjelenésre törekvésnek, munkát és időt nem sajnálva készítik el a vállalkozásukkal kapcsolatos nyomdai- és egyéb anyagok tervét.

Színek helyes beállítása

Fontos és figyelmet igénylő tényező azonban, hogy ahány médium, annyi megjelenítési lehetőség, ezért a nyomtatásra szánt anyagok megrendelésénél és tervezésénél nem árt tisztában lenni néhány "színképzésre" vonatkozó információval.

Digitális nyomdánkba szinte minden nap érkezik olyan nyomtatásra szánt anyag, amely korrekciót igénylő, megrendelő által szerkesztett dokumentum. Gyakori hiba, az anyagok RGB színtérben publikálása.

Az ofszet és digitális nyomtatás "alapeljárása" a CMYK színtér alkalmazása. Ez azt jelenti, hogy legyen szó bármely színes anyagról, a végső színt négy alapszínből állítjuk elő: ciánkék, magenta(bíbor), sárga és fekete. A nyomómű feldolgozó- és leképező rendszere is ezen alapszínek százalékos összetevőit értelmezi, majd produkálja a végleges nyomatot. A hibátlan produkció tehát már a tervezés során megköveteli a CMYK színtérben történő munkát.

A digitális tervezésben kevesebb jártassággal rendelkezők gyakran figyelmen kívül hagyják ezt az alapvető színbeállítást és a monitor megjelenítési gyakorlatával megegyező RGB színtérben készítik el munkájukat. Az RGB színtér igen látványos megjelenítésekre képes - pl. egy digitális monitor képernyőjén - ám nyomdai termékeknél sajnos "kifakulást" és egyéb hibás végeredményt adhat.

Fontos megemlítenünk még egy sajátságát a "tervezésnek", miszerint a felhasználók zöme nem kalibrált monitorral dolgozik. A kereskedelmi forgalomban kapható "átlagos" monitorok nem nyomdai előkészítésre lettek fejlesztve, kalibráció nélkül (ha egyáltalán ez az adott típuson lehetséges) biztosra vehető az eltérés a monitoron látott és a nyomdaterméken tapasztalható színekben.

Mit tehetünk , hogy azt színt lássuk viszont, ami megtetszett a tervezéskor?
- Igyekezzünk rendszeres kalibrált monitoron dolgozni
- Ne feledkezzünk meg a CMYK színtér használatáról
- Vegyük figyelembe, hogy ofszet vagy mázolt (műnyomó) papírra történik-e a nyomtatás
- Gondoljunk az esetleges fóliabevonat minimális sötétítő hatására
- Kalkuláljuk be a választott papír alapszínét (pl. törtfehér, halványsárga, elefántcsont.)
...és persze kérhetünk a végső gyártás előtti próbanyomatot!

A próbanyomat elkészítése budapesti nyomdánkban díjmentes, így tehát érdemes olyan munkák esetében igényelni, ahol fontos a színhűség. Ezzel biztosítható (természetesen a technológiára jellemző tűréshatáron belül) hogy az elképzelés szerinti nyomtatvány ne okozzon csalódást és elnyerje a megrendelő és az ügyfél tetszését.


Színtanácsadó


Számtalan tanulmány bizonyítja, hogy a különböző színek nemcsak érzelmeket váltanak ki, hanem befolyásolni is képesek az emberi viselkedést, döntést. Éppen ezért a marketing is előszeretettel használja a színek pszichológiáját.

A grafikusoknak is érdemes tisztában lenni a színek tudattalanra gyakorolt jelentőségével, hiszen a megfelelő árnyalat eltalálásával és jó színkombinációval nagyobb eséllyel juttatható el az üzenet a célközönséghez. Az alábbiakban a gyakoribb színek legfontosabb jellemzőit ismertetjük.

Piros
A piros intenzív, meleg szín; a szenvedély, az erő, a vér, a veszély köthető hozzá. Ez utóbbi miatt figyelemfelhívó és figyelmeztető jelleggel használják több területen, pl. a közlekedési táblák és lámpa esetén, vagy ha pl. ha egy akcióra akarják felhívni a figyelmünket, mivel a piros szín odavonzza a tekintetet. Emellett ez a szín növeli az étvágyat, ezért gyorséttermek előszeretettel jelenítik meg logójukban, képi marketing kommunikációjukban.

Kék
A kék felettébb népszerűnek számít, sokak kedvenc színe. A természetben a víz és az ég színe, ezért nyugodt, tiszta érzést társítunk hozzá. Az üzleti életben gyakran használják, hisz megbízhatóságot, állandóságot sugall.

Zöld
A zöld a növények színe, így a természetesség, természetközeliség, frissesség, egészség jut eszünkbe róla. A környezetvédelemre nagy hangsúlyt fektető cégek, illetve a bio márkák különösen szívesen használják. A dollár színe miatt pénzt, gazdagságot is jelképezhet. Nyugtató hatása miatt a kórházak, várótermek falain is gyakran megjelennek világosabb árnyalatai.

Lila
Tudást és tiszteletet árasztó szín; összefüggésbe hozzák a luxussal, jóléttel, uralkodással is. Élénksége miatt kreativitás-növelő szerepet is tulajdonítanak neki. Előszeretettel használják szépségipari és öregedésgátló készítmények színeként.

Narancssárga és sárga
A narancssárga és sárga színek a piroshoz hasonlóan figyelemfelhívó színek, melyeknek kevésbé erőteljes és agresszív a figyelemfelkeltő erejük. Emellett boldogságot, optimizmust, fiatalosságot, kreativitást sugároznak. Impulzusvásárlások előidézésére alkalmazzák.

Fekete
Az erő, a hatalom, a stabilitás, az elegancia színe a fekete. Sokszor az intelligenciát is szimbolizálja, azonban túlzott és gyakori használata komorsága okán kerülendő. A fekete a mi társadalmunkban egyben a gyász, a szomorúság színe is.

Szürke
Praktikusság, kompromisszum, időtállóság - ezek a szürke színhez köthető tulajdonságok. Vigyázat azonban, a sok szürke használata az üresség, az egyhangúság, a monotonitás érzéséhez vezethet. Sőt az öregséget, depressziót és halált is társíthatják hozzá!

Fehér
A fehér a tisztaság, az ártatlanság és a biztonság színe. A fehér használata kreativitásra is sarkallhat, mivel olyan üres vászon hatását kelti, melyet „meg kell festeni”.

A színtan helyes használata
Mivel a színeket általában nem önmagukban használjuk, ezért az alapjelentések ismeretén túl a siker érdekében elengedhetetlen, hogy tudatosan és helyesen tudjuk kombinálni őket.

Kontrasztok és árnyalatok
A kontrasztokkal remekül lehet vezetni a szemet, rávilágítani bizonyos részletekre. Használjuk őket bátran! A megfelelő szín kiválasztása után következik az árnyalat meghatározása. Az élénkebb színek több energiát sugároznak, gyakrabban válthatnak ki reakciót, választ. Ellenben, ha sok információt kell átadni, vagy szeretnénk, hogy ne kalandozzon el az érdeklődő figyelme, akkor érdemes halványabb, vagy sötétebb színeket használni.

Komplementer színek
A színkör szélein egymással szemben elhelyezkedő színeket egymás komplementer színeinek hívjuk. Mivel ezek a lehető legmesszebb állnak egymástól, ezért erősen kontrasztosak, olyanok, mint a fekete és a fehér. Ha két komplementer színt összekeverünk, akkor semleges szín keletkezik. A komplementer színek használatával hatékonyan fel lehet hívni a figyelmet, viszont érdemes velük óvatosan bánni, mert zsúfolt, giccses hatást kelthet túlzott alkalmazásuk.

Andrea - termékmenedzser
Gyors AJÁNLATKÉRÉS
Andrea, Termékmenedzser
NEVED:
E-mail címed