Színtanácsadó
SZOLGÁLTATÁSAINK C

Színtanácsadó

Számtalan tanulmány bizonyítja, hogy a különböző színek nemcsak érzelmeket váltanak ki, hanem befolyásolni is képesek az emberi viselkedést, döntést. Éppen ezért a marketing is előszeretettel használja a színek pszichológiáját.

A grafikusoknak is érdemes tisztában lenni a színek tudattalanra gyakorolt jelentőségével, hiszen a megfelelő árnyalat eltalálásával és jó színkombinációval nagyobb eséllyel juttatható el az üzenet a célközönséghez.
Az alábbiakban a gyakoribb színek legfontosabb jellemzőit ismertetjük.

szín pszichológia

Piros
A piros intenzív, meleg szín; a szenvedély, az erő, a vér, a veszély köthető hozzá. Ez utóbbi miatt figyelemfelhívó és figyelmeztető jelleggel használják több területen, pl. a közlekedési táblák és lámpa esetén, vagy ha pl. ha egy akcióra akarják felhívni a figyelmünket, mivel a piros szín odavonzza a tekintetet. Emellett ez a szín növeli az étvágyat, ezért gyorséttermek előszeretettel jelenítik meg logójukban, képi marketing kommunikációjukban.

Kék
A kék felettébb népszerűnek számít, sokak kedvenc színe. A természetben a víz és az ég színe, ezért nyugodt, tiszta érzést társítunk hozzá. Az üzleti életben gyakran használják, hisz megbízhatóságot, állandóságot sugall.

Zöld
A zöld a növények színe, így a természetesség, természetközeliség, frissesség, egészség jut eszünkbe róla. A környezetvédelemre nagy hangsúlyt fektető cégek, illetve a bio márkák különösen szívesen használják. A dollár színe miatt pénzt, gazdagságot is jelképezhet. Nyugtató hatása miatt a kórházak, várótermek falain is gyakran megjelennek világosabb árnyalatai.

Lila
Tudást és tiszteletet árasztó szín; összefüggésbe hozzák a luxussal, jóléttel, uralkodással is. Élénksége miatt kreativitás-növelő szerepet is tulajdonítanak neki. Előszeretettel használják szépségipari és öregedésgátló készítmények színeként.

Narancssárga és sárga
A narancssárga és sárga színek a piroshoz hasonlóan figyelemfelhívó színek, melyeknek kevésbé erőteljes és agresszív a figyelemfelkeltő erejük. Emellett boldogságot, optimizmust, fiatalosságot, kreativitást sugároznak. Impulzusvásárlások előidézésére alkalmazzák.

Fekete
Az erő, a hatalom, a stabilitás, az elegancia színe a fekete. Sokszor az intelligenciát is szimbolizálja, azonban túlzott és gyakori használata komorsága okán kerülendő. A fekete a mi társadalmunkban egyben a gyász, a szomorúság színe is.

Szürke
Praktikusság, kompromisszum, időtállóság - ezek a szürke színhez köthető tulajdonságok. Vigyázat azonban, a sok szürke használata az üresség, az egyhangúság, a monotonitás érzéséhez vezethet. Sőt az öregséget, depressziót és halált is társíthatják hozzá!

Fehér
A fehér a tisztaság, az ártatlanság és a biztonság színe. A fehér használata kreativitásra is sarkallhat, mivel olyan üres vászon hatását kelti, melyet „meg kell festeni”.

A színtan helyes használata
Mivel a színeket általában nem önmagukban használjuk, ezért az alapjelentések ismeretén túl a siker érdekében elengedhetetlen, hogy tudatosan és helyesen tudjuk kombinálni őket.

Kontrasztok és árnyalatok
A kontrasztokkal remekül lehet vezetni a szemet, rávilágítani bizonyos részletekre. Használjuk őket bátran! A megfelelő szín kiválasztása után következik az árnyalat meghatározása. Az élénkebb színek több energiát sugároznak, gyakrabban válthatnak ki reakciót, választ. Ellenben, ha sok információt kell átadni, vagy szeretnénk, hogy ne kalandozzon el az érdeklődő figyelme, akkor érdemes halványabb, vagy sötétebb színeket használni.

Komplementer színek
A színkör szélein egymással szemben elhelyezkedő színeket egymás komplementer színeinek hívjuk. Mivel ezek a lehető legmesszebb állnak egymástól, ezért erősen kontrasztosak, olyanok, mint a fekete és a fehér. Ha két komplementer színt összekeverünk, akkor semleges szín keletkezik. A komplementer színek használatával hatékonyan fel lehet hívni a figyelmet, viszont érdemes velük óvatosan bánni, mert zsúfolt, giccses hatást kelthet túlzott alkalmazásuk.