Server Line Aktualitások

Konstruktív gyorsnyomdai megoldások.

AKTUALITÁSOK C

Egyedi a sorban

– röviden a megszemélyesítésről, sorszámozásról.

Ha minden ember egy nyelvet beszélne, rengeteg kommunikációs akadály megszűnne. Ha pedig minden ember ugyanazt a stílust kedvelné, az leegyszerűsítené az értékesítési feladatok olykor fejtörő kihívásait…
Az eszmefuttatás természetesen nem helytálló az olyan cégeknél, akik a marketinget kihívásnak és nem megreőltető feladatnak tekintik.

Sorszámozott nyomtatványok

Amíg megszokott piaci környezetünk érvényben marad, nincs más választásunk, mint a nyomtatott anyagok terén is igazodni az egyre fejlettebb lehetőségekhez és a rendelkezésre álló technológia által megújítani az értékesítés alapját képező kiadványokat.
Bizonyára mindenki hallott már a megszemélyesített információs anyagokról, melyek függetlenül attól, hogy eladnak vagy tájékoztatnak, egy közös vonással rendelkeznek: küllemüket, szövegezésüket a szerkesztő cég igyekszik a "célszemély" számára teljes mértékben relevánssá tenni. Mindennek talán legvalószínűbb oka, hogy a kereslet és kínálat egyensúlya nem azonos a korábban tapasztaltakkal, valamint, hogy az egyénre jutó információ-mennyiség ugrásszerűen nőtt az elmúlt pár év alatt. Mindezért tehát, egy jövőbe tekintő cég piaci érvényesüléséhez megújult technikákat kell hadrendbe állítani.
A célcsoport általános jellemzése és fogyasztói szokásainak kutatása már nem elegendő. Egyenesen a csoport egyéneit kell megismernünk. A cégünk szolgáltatását, termékét bemutató anyagok stílusát, külalakját minél pontosabban kell személyhez igazítani.

Talán nem mondunk újat: A nagyvállalatok már jó ideje ezt teszik. Követnek minket az interneten, statisztikák alapján írják le "fogyasztói jellemrajzunkat", és igyekeznek minél több adatot birtokolni nemcsak saját szokásainkról, de a közelünkben élőkéről is. Adott a kérdés: Hogyan lehetséges egy vállalkozás életében átrendezni a kommunikációs anyagokat úgy, hogy az üzleti célkitűzésnek megfelelően az eladási mutatók emelkedjenek?

Egyediesítés, megszemélyesítés, "perszonalizálás"

A reklámozó vagy egyéb módon eladást ösztönző vállalati műveletek során – akárcsak a gazdasági oldalon a pénz esetében – a legfontosabb cél a holtszórás minimalizálása. Talán nem szorul magyarázatra, hogy az a reklámeszköz, amelyik nem hoz vevőt, kidobott pénznek minősül. Márpedig legyen szó szórólapról vagy kiállításon terjesztett prospektusról, a holtszórás elkerülhetetlen. Minimalizálására viszont jó esélyeket helyez kilátásba egy olyan plusz művelet, amely ha a közvetlen eladást azonnal nem, de a jövőbeni értékesítést megalapozza.

Kiállításokon egyre inkább észrevehetően ezt már sok cég felismerte és a nyomtatott infó-anyagait tudatosan osztogatja. A lézengő látogatók, notórius gyűjtők nem férhetnek hozzá a pulton belül elhelyezett anyagokhoz, ám aki megáll és pár szót vált az értékesítővel, hostess-el, azt érdeklődése alapján látják el - például egy célirányos prospektussal.
Nem kell azonban kiállításra mennünk ahhoz, hogy észrevegyük például a szórólapterjesztési-szokások megváltozását az elmúlt tíz évre visszamenőleg. A "hősidőkben" százezer számra terjesztett "röpcédulák" ideje lassan lejár, köszönhetően annak, amiért megszülettek: elárasztották a célpiacot, azaz a lakossági postaládákat. Az ezt felismerő cégek már tudatosan rendelik meg a terjesztendő nyomdai anyagaikat, és a terjesztést is alapos kutatás előzi meg – a holtszórás minimalizálása és ez által a költségek hatékony kézbentartása végett.

Az egyre tudatosabb vásárlók egyéni igényeinek figyelembe vételével személyre szabott termékeket ajánlhatunk, illetve egy-egy termékcsoportra csak a szűrt célcsoport figyelmét hívhatjuk fel.
Stratégiánkat nagyban segíti a nyomtatási-technológia fejlettsége, ugyanis ma már nem elérhetetlen és költség szempontjából is kedvezően kalkulálható a kis mennyiségben megrendelt – akár változó adattartalmú – információs- vagy reklámnyomtatvány. És akkor még nem is említettük az egyik legfontosabb feltételt: mindez nagyon jó minőségben, szinte kompromisszumok nélkül.
Elérhető tehát a gazdasági cél: immár nem kell búcsút intenünk a célt tévesztett reklámanyag árának, ráadásul a fentebb említett technológia segítségével olyan kutatási-adatbázist hozhatunk létre, mely a jövőbeni ajánlatok és nyomdai anyagok tartalmának összeállítását még hatékonyabbá teszi. Hogyan?
Számos módon. Legegyszerűbb példa talán a sorszámozott kivitel, ami egy kedvezmény-akcióval kombinálva nemcsak azonnali forgalomhoz, de az adott vásárlói igény megismeréséhez, és egyéb hasznos információ adatbázisban történő rögzítéséhez is hozzásegít. (az excel táblázat úgy tűnik, nemhogy nem megy ki a divatból, de egyre nagyobb szerephez jut…)

Elérkeztünk tehát a megszemélyesített kiadványszerkesztés állomásához.

A feladat jócskán igényel összpontosítást és adatelemzést, ám ha rászánjuk magunkat a komplexitásban tervezésre, az eredmény biztosan nem marad el.
Egyszerű példa, de gondoljuk el már az is micsoda előnyt jelent, ha ismerjük az adott ügyfelünk kedvenc színét. A neki címezett "utazási prospektus" egy példányban is könnyedén előállítható és a megnyerési esély már különbözik az uniformizált módszer esélyétől. A bevezetőben nevén szólítva, ismét a szimpátia alapján prognosztizálható eladási mutatót erősítjük.
Névre szóló akciós ajánlat, a kedvenc betűtípusával illusztrált katalógus, az előzetes érdeklődésén alapuló tartalom-összeállítás… és megannyi figyelmesség, amivel közvetlenül a személyéhez szólhatunk.
Természetesen a stratégia csoportokra is érvényesíthető, és ehhez nem kell többezres mennyiségekben gondolkodnunk.

A célzott marketing nem kidobott pénz, a technika pedig aktívan támogatja a kreatív marketingesek munkáját. A lehetőség adott, amivel már számos cég él, és amiből sok vállalat profitál. Ha tehát eltökélte magát, ötleteihez mi továbbra is partnerei leszünk.