Server Line Aktualitások

Konstruktív gyorsnyomdai megoldások.

AKTUALITÁSOK C

Meghatározó formák

kreatív alakzatok - stancolással

A nyomtatott marketing- és reklámanyagok általában két fontos tényező hatására adják el egy cég szolgáltatását, termékeit:
Az egyik a szakszerűen elkészített és látványelemekkel díszített tartalom, a másik e tartalom célközönséghez igazított fizikai megjelenítése, azaz a felhasználáshoz tervezett kiadványméret.

Kreatív formák, alakzatok

A látványelemekről, illetve ezek fontosságáról korábban már írtunk, kitérve arra az el nem hanyagolható szempontra, honnét tudunk profi és megnyerő képi illusztrációkat letölteni szinte bármely témakört illetően (pl.: fotolia.com). Így hát most nézzük, miként lehetséges a vizuális megjelenítés és egy kitűnően hangzó akció eredményességét még inkább fokozni az egyedi formákkal.
Két fontos feltételnek kell ehhez teljesülnie: a kreatív képzelőerőnek és a megvalósításhoz szükséges, a normál termékek gyártási áránál némiképp strukturáltabb anyagi ráfordításnak. Névjegy, katalógus vagy bármely üzleti célokat támogató nyomtatvány esetében igaz, hogy a forma innovációt és újdonságot sugall a célközönségnek.

Az egyik "formabontó" megoldás, a nyomdai környezetben régóta jól bevált és megfizethető ún. stancolás. A stancolás nem más, mint az egyenes vágástól való elrugaszkodás a rugalmas és ívelt formák, az egyedi külső és a praktikum irányába.
Egyszerű példaként nézzük egy akkumulátort forgalmazó üzlet szórólapos reklámját: Képzeljünk el egy olyan akciós szórólapot, ami négyzet alakúra van vágva és képzeljünk el egy olyat, ami egy akkumulátort formáz meg, annak kiszögelléseivel, pólusainak formáival vagy akár egy egyszerű, középen kivágott villámmal. Talán nem is vitás, hogy melyik kiadvány lesz a megcélzott fogyasztó számára megnyerőbb és átolvasásra ösztönzőbb…
Ugyanez természetesen igaz számos egyedi kampányra, amit indíthat bababolt, hentesüzlet, számítógép-forgalmazó…- azaz bárki. Az egyedi forma olyan plusz, ami kiemeli az adott reklám- vagy infóterméket a konkurensek kiadványai közül. Több mint egy szórólap, több mint egy akciós prospektus – figyelmet- és érdeklődést felkeltő marketingeszköz.

Hogyan működik a stancolás és milyen lehetőségeket nyit az Ön üzletében?

A stancolás technológiája régi és új módszereket ötvöz. A megálmodott formát a grafikus ma már digitális állományban továbbítja a szerszámkészítőnek, aki a forma alapján ún. stancformát készít, ami nem más, mint éles pengék formára alakított-, akár ívelt együttese. A pengék hivatottak a felhasználandó papírt/kartont metszeni, mégpedig azon forma alapján, amit a grafikai terv megkíván.
A pengéken kívül azonban egyéb kiegészítés is illeszthető a stancszerszámra. A biegelő forma például a papír rostjait roppantja meg, melynek mentén törés nélküli hajtás készíthető (pl. céges mappa, csomagoló doboz… esetére).
A perforáló forma jó szolgálatot tehet az olyan kiadványoknál, ahol például egy akciós kupont vagy válaszlevelet kell leválasztani egy katalógusból - szórólapról.
De létezik un. riccelő kés is – ez főként öntapadó anyagoknál a nyomathordozó leválasztását készíti elő, megkönnyítve ezzel pl. egy matrica applikálását a hordozó felületre. A szerszámok pengéi rugalmas és strapabíró acélból készülnek, amely ellenáll a rozsdának és a kopásnak, így akár több tízezer "leütést" is kibírva. (A leütés az a művelet, amikor a stancoló gép a papírt nagy nyomóerővel a szerszámra préseli, kimetszve ezzel a szerszám szerinti kívánt alakzatot.)

Most érkeztünk el a gyártás fent már említett költség-vonzatához. A szerszám díja kis mennyiségű termék gyártása esetén meghaladhatja a késztermék nyomtatási költségét. Érdemes ezért a terjesztésre kerülő egyedi kiadványt mennyiségét egy optimális mennyiséghez igazítani, jól megszervezett terjesztés mellett.
A gyártási ajánlat bekérésénél érdemes kérni az ajánlattevő tanácsát a mennyiségre vonatkozóan, mert a szerszám költsége fix, így a gyártandó példányszámra leosztva egy mennyiség felett akár elenyésző is lehet. Fontos azt is tudni, hogy a szerszám egyszeri költséggel jár, viszont több tízezer forma késztermék is kinyerhető vele. Így azért a költségek már teljesen más nézőpontból elemezhetőek.

A technológiáról még oldalakat lehetne írni, azonban e cikknek ez nem célja. Sokkal fontosabbnak tartottuk az írás publikálásakor, hogy megismertessünk egy olyan megoldást, amit már sokan használtak, és ami egyedi formába hozza a leendő marketing- vagy reklámanyagokat.